Humanas AB HAR FÖRSTÖRT MITT LIV!
Jag är Viktoria Andersson, 24 år och  jag bor i Göteborg. Jag är en glad, sprallig och utåtriktad tjej som har många järn i elden. Jag har en CP-skada som gör att jag inte kan gå och därför sitter jag i rullstol. Jag har assistenter och jag behöver hjälp av mina personliga assistenter dygnet runt med allt i mitt liv. 
 
Jag har haft Humana Assistans AB som assistansbolag i 3 år. Humana är ett aktiebolag och börsnoterade och de tänker bara på pengar. Jag tycker inte det är okej för pengar är inte allt utan vi som har behov av personlig assistans borde vara mer i fokus på Humana och alla assistansbolag.
 
 I dessa tre år har jag haft vikarier på vikarier och mitt liv har inte fungerat som det ska vara för att jag har haft olika assistenter och vikarier hela tiden. Jag tycker det är oacceptabelt att ha så många olika personer i mitt liv för att det är personliga och intima saker jag behöver hjälp med och allt annat som rör mig. Jag vill inte att alla ska veta allt om mitt liv.
 Jag är inte sjuk men när jag har vikarier så det känns det som om jag är det. För det är så fruktansvärt när jag har så många hemma hos mig så jag blir galen. Det känns som att det är ett sjukhus jag bor i och det känns opersonligt. Jag kan inte göra något roligt när det är såhär rörigt. Jag vill göra saker men det går inte för när jag planerar så är det svårt att veta vem som kommer jobba hos mig. Jag kan aldrig planera mina dagar hur jag ska lägga upp det och någonstans vill jag ha fasta  vikarier som bara är hos mig och inte springer runt hos andra kunder hos Humana. Humana är det största assistansbolaget i Sverige och jag känner mig som en liten plutt i mängden och ett stort kundnummer. 
Jag vet att det är många kunder som har slutat på grund av att Humana bara strular till det och jag tycker det är oacceptabelt att vi som har Humana får olika assistenter varje gång någon är sjuk. De som är ordinarie får också skit på Humana för att de får dåliga löner, Humana ringer och beordrar in folk fast de inte kan och det tär på oss som är på Humana och den ordinarie personalen … Varför varför kan det aldrig bli bra på Humana?
Sedan är nu mina assistenter sjuka och vill bara hem men Humana AB säger att det inte går att lösa med assistenter eller vikarier. Det är det största företaget inom personlig assistans i Sverige och det finns inte personal när man blir akut sjuk. Personal måste ju ha bra kontakter med sitt företag som de jobbar inom. Jag kan säga att det här är oacceptabelt.
Det är inte okej!
Man måste respektera folk. Jag som är kund får sitta hemma och göra inget, INGENTING och vänta på personalen som ska hjälpa mig med det jag vill.
Detta beror på att personalen inte vill jobba kvar hos Humana och börjar på något annat företag  som är bättre.  Humana har gjort detta förut med så detta är inte första gången det drabbar mig. Det är många gånger som man har väntat på svar och Humana har sagt till personalen att det inte går att skaffa någon ny eller gammal personal så de är tvungna att vara kvar även om de har andra har andra ärenden eller är sjuka. Jag har ett assistansrum som Humana har ordnat för mina assistenter, allt som ligger i det rummet är Humanas, dem tar sedan med sig allt om jag slutar.
På grund av detta strul med Humana Assistans har jag inte kunnat resa och ha kul i mitt liv. Reglerna kring assistansekonomin är oacceptabla och orättvisa. Om man vill byta assistansbolag och vill behålla det överskottet som finns på mitt konto får man ej ta med sig detta till det alla nya bolag, alltså faller mina pengar bort i ett AB. Innan sommaren ska jag åka till New York och jag kan inte säga upp mig innan resan för att min ekonomi faller bort ifall jag byter och detta gör mig förbannad. Jag tycker att man ska kunna byta bolag när man vill och att
ekonomin följer med.
 
Sedan ljuger dem för mig om pengar och ekonomin som gäller assistenterna. De försöker tysta assistenterna när de får beordningslön, att assistenterna inte ska berätta det för mig och Humana frågar inte mig om assistenterna ska få det. Det är oacceptabelt, jag är ju kund hos dem men trots det frågar dem inte. Alla mina assistenter som är ordinarie blir bombarderade med SMS och telefonsamtal när det finns lediga pass. Men de behöver privatliv också och ändå fortsätter Humana SMSa och ringa till mina assistenter och vikarier vilket gör att de inte känner sig lediga trots att de är lediga. Men hallå! Jag är rädd för att mina assistenter ska bli sjuka och bli sjukskrivna för att dem jobbar så hårt. Det är inte konstigt att jag får hysteriska utbrott och jag hatar att det blir såhär varje dag. Jag kan aldrig planera mina dagar när jag får nya varje vecka. 
 
Jag har två stycken arbetsledare, jag behöver egentligen bara en men den första arbetsledaren tyckte det var så mycket jobb med den här gruppen så hon anställde en till utan min inblandning. Den ena arbetsledaren har det stora ansvaret att det ska bli bra i grundschemat och i rekryteringen av personal men hen sköter inte sig och övriga saker som ska göra att mitt liv fungerar. Den andra arbetsledaren har också samma position men hen får bara sköta bemanningen när det saknas personal. Detta gör mig också galen. Arbetsledaren ringer till min chef, min sjukgymnast och massa myndigheter och frågar om saker som hen inte har med att göra. Jag får inte köpa in frukt, fika eller äta ute med assistenterna har arbetsledarna sagt till mig och min personalgrupp eller göra något kul. När jag var i Stockholm i höst så fick jag betala för resan och hotell trots att det var Humana som skulle betala för det med min handkassa, men Humana stoppade det så jag fick ta pengar ur egen ficka och skicka in kvittot. Maten för mina assistenter som var med i Stockholm fick jag lägga ut pengar för och det är inte schysst. Alla mina aktiviteter på Humana tex, julbord så får mina assistenter äta en fet julbord på Humana medans jag får betala själv, alltså min kostnad privat. Detta är så orättvisbehandlad. Om man har ett stort jävla julbord tillsammans med mina assistenter, så tycker jag att det ska betala mitt julbord också för jag har ändå ett bolag som sköter min assistans och jag som är kund på Humana är orättvisbehandlad av dem för att de låter inte oss äta julbord gratis, så som ett vanligt företag som alla bjuder på om det inte är inom då man får men om man inte går på julbordet som dem bjuder så får man betala det själv!!!  Det är så konstigt och sjukt! Arbetsledare 1 har kallat mig ADHD-barn och massa andra nedsättande saker. 
 
 
Handkassan på Humana drar de också ner på för att spara in pengar. På min handkassa har summan gått från mycket till sämre summa. Personalen som är anställda har fått sämre löner. Man får inte välja assistenter själv, utan Humana anställer utan att fråga mig innan och givetvis ska brukaren få bestämma själv vilka som ska jobba med en. Man får inte heller köpa inredning till assistansrummet eller måla om för Humana. Man får inte heller köpa in kökssaker till exempel muggar, tallrikar, glas och bestick. 
 
Handkassan på Humana drar de också ner på för att spara in pengar. På min handkassa har summan gått från mycket till sämre summa. 
 
Alla ska ha samma möjligheter och rättigheter i samhället för att få de dom vill och önskar, för att leva ett fungerande liv. Personen som har assistans ska få välja sin assistans själv. Assistenten ska vara bra och den ska ha det bra i arbetsmiljön. Assistansbolagen ska ha en bra säng, lakan, lön och avtal med bolaget m.m.. Bolaget ska ge bonus/går över när man byter assistansbolag.. Det är min åsikt det men jag förstår att det inte är så. 
 
Här är det jag hittade på Google
 Jag har fått veta att Humana finns i USA och är den största aktören för assistans i USA som i Sverige och i Norden där de har 1500 medarbetare.I USA bedriver de medicinsk hälsovård vilket de även kommer göra i Sverige. Humana har blivit ett aktiebolag och börsnoterat och Humana kommer bli inriktad på sjukvård istället för personlig omsorg.
"LOUISVILLE, Ky. (WDRB) -- Last week’s surprise election of Donald Trump to the presidency is good news for Louisville-based Humana Inc. and for Aetna – the Connecticut company that plans to swallow Humana for $37 billion."
källa:http://www.wdrb.com/…/humana-stock-climbs-following-trump-w… 
för mer information.
Jag tycker Trump gör fel som utnyttjar svaga individer i hela värden. Varför är Humana börsnoterade här i Sverige också? 
Han vill att vi ska få det sämre. Men det accepterar inte jag.
 
Humanas värderingar är "Alla har rätt till ett bra liv" och att hjälpa, stötta, bry sig om, ge den bästa vården och omsorgen är deras uppdrag. Deras nyckelord är ansvar, engagemang och glädje. https://www.youtube.com/watch?v=9BMrU163J08
Men ekonomin betyder mer för Humana än vad vi brukare gör. 
 
Detta hände igår: Min assistent blev sjuk kl 22.20 och då började vi ringa till Humanajouren för att få hit en vikarie, vilken som helst. Kl 22.58 hade de inte ringt än så jag ringde jouren igen och sa att min assistent måste hem. Jouren sa att det inte fanns någon som kunde hoppa in men det måste lösa sig. Sen satt vi och väntade på att jouren skulle ringa men de ringde inte förrän 23.30 och medans Humana ringde runt till vikarier så trodde jag att det inte skulle lösa sig. Medans Humana ringt till en vikarie så ringde jag till en tjej som varit här innan som kunde komma in. Då sa jouren att en annan tjej fått passet och satt i en taxi påväg hit fastän jag inte visste om det. 23.30 ringer jouren och säger att de fixat en vikarie men då satt jag i samtal med den tjejen jag ville ha in då inte jag inte trodde att Humana skulle lösa situationen. Då sa jouren att vi måste säga till min andra assistent att jouren redan hade bemannat passet så hon skulle inte komma vilket gjorde henne väldigt upprörd. Vikarie 1 kom först och sedan kom vikarie 2 och blev så upprörd över situationen och åkte hem. 
 
Jouren säger till min assistent som är sjuk att hon får ta en ambulans till sjukhuset om det är så pass allvarligt att hon inte kan jobba natten fastän hon var sjuk i influensa och bara ville ta en taxi hem. Det blev ett stort missförstånd. Hon frågade om hon kunde ta taxi hem men då sa jouren att hon får ringa ambulans hem, och det går ju inte.