Diskriminering på Summerburst
I fredags 1/6 så volontärarbetade jag för "team Göteborg" på summerburst. Efter jobbet med "team Göteborg" stod jag som privat person längst fram vid scenen, jag hade fortfarande på mig jibb tröjan med "team Göteborgs" logga. Jag hade en av de roligaste kvällarna i mitt liv. När jag kom in i folkmassan så flyttade folk människor på sig för att göra plats åt mig, det bildades en "gång" för att jag skulle ta mig fram till scenen, i den stunden så kändes det som att jag var gud. Jag dansade så mycket att jag fick folk runt omkring mig att bilda en ring runt mig, två gånger. Efter en halvtimma´s dans så hamnade jag längst fram vid scenen, det var super kul och jag var världens lyckligaste brud. I alla dessa år när summerburst har varit i stan så har jag velat vara där för att jag vill och för att jag är som alla andra, mitt funktionshinder har aldrig fått stå ivägen för det. När jag sår längst fram vid scenen så kommer det fram en "security-arbetare" och säger till mig; Du får inte stå längst fram p.g.a säkerhetsskäl. När jag sedan backar ut så kommer det 3 till "security-arbetare" och säger samma sakoch föser bort folk för att jag ska komma ut. En av vakterna hade svart tröja och hade 30 års arbetsliverfarenhet och han pratade med mig som om att jag var dum i huvudet. Han sa att det är farligt med en permobil p.g.a säkerhetsskäl och brandrisk. Om det skulle hända något så är det mitt val att stå längst fram vid scenen!! Jag blev så förvånad och tänkte; vad fan hände? och min assistent också. Sedan skrek jag och var förtvivlad, sedan blev jag arg och fruktansvärt frustrerad. Mina känslor var som en berg- och dalbana, jag tänkte; Vad ska jag göra? så jag och min assistent gick och berättade till mina kollegor som jobbar med "team Göteborg", Dom höll med mig om att det var så fruktansvärt diskriminerande. Alla som jag pratade med höll med mig. Jag hade under kvällen medvetet valt att sitta i min permobil för att inte bli köttfärs. Att sitta på en rullstolsplats är inte rolit. En går ju inte på konsert bara för musiken, utan för att få vara en del av gemenskapen. Varje gång jag har varit på konsert så har jag stått längst fram vid kravallstaketet för att det är viktigt för mig att att få den upplevelsen, det har aldrig varit några problem för mig. Jag ser ingen anledning att jag ska låta min funktionsvariation hindra mig i mina drömmar. Jag anser arr jag själv kan avgöra i vilka situationer jag behöver backa, men då måste arrangörerna se till att även jag kan vara en del av gemenskapen. Alla icke-funkisar känner också av ett högt publiktryck. Igår kväll när jag var på summerburst igen så fick jag inte gå in där med "team Göteborg". Alla "team Göteborg" fick inte gå in på arenan p.g.a security-rbetarna tyckte att vi inte hade arbetat så bra dagen innan, p.g.a dom påstod att vi hade chillat och solat hela kvällen, sa "security-arbetarna" till "team Göteborg". Men medverkan i "team Göteborg" är ett evenemang för alla, och har noll tolerans mot diskriminering. Och När jag sedan igår kväll (senare på kvällen) kom in på arenen som privat person igen så var alla i "team Göteborg" inne på arenan, då kändes det som att det var mig allt var riktat emot. Security-arbetarna såg att jag hade en "team Göteborg" tröja på mig när jag stod längst frsm vid scenen och schasade mig därifrån bara för att jag var med i "team Göteborg" och hade på mig tröjan med deras logga på. Jag var ledig för fan!!!
 
Den här helgen har varit en av dom roligaste och värsta helgen i mitt liv.