Knulla med funktionshinder

Hej 

Mitt namn är Viktoria Andersson och är 26 år. Jag bor i Göteborg. Jag har en CP-skada, utveckligstörning och ADHD-diagnos ((vet inte vilken typ grad)  och jag sitter i rullstol. Jag är en glad, sprallig, social och utåtriktad tjej som har många bollar i luften varje dag, även fastän jag är nu sjukskriven jobben där jag jobbar. Mina  intressen är mode, skönhet, vänner,  festa och allt som  gör livet kul. Jag är en vanlig tjej bara att jag har ett fysiskt och psykiskt funktionshinder, vilket gör att jag sitter i rullstol. Mitt funktionshinder är medfött och uppkom av syrebrist vid födseln. Men egentligen skulle jag bli en vanlig tjej som kan göra allt det som de flesta klarar av, trots att jag har assistans dygnet runt. Jag har alltid velat ha ett liv som ungdomarna i realityserierna 

Att vara 26 år och drömma om att vara i en kändisvärld där jag kan jobba som en kläddesigner, journalist, eller en eftertraktad bloggare och att ha en bra lön för detta. Jag vill kunna shoppa, äta gott, leva i ett stort rikt hus, med en pool och bar och solsängar. Gå på de finaste festerna, att vara i ett gäng där man festar och har kul tillsammans. Detta är min Amerikanska dröm men det verkar omöjligt inom Sveriges gränser. För jag sitter i en rullstol och jag vill ha ett kompisgäng. Det har alltid varit svårt för oss rullstolsburna. 

Jag har assistans dygnet runt och  jag är aldrig ensam. Därför är det svårare för mig  att träffa killar.  Jag stör mig så mycket på killlar!!!!!!!!!  Jag är så trött och arg på dem. Jag har assistans dygnet runt och det är min vardagliga verklighet och jag kan inte hjälpa att jag har det så här jobbigt. 

Jag hatar assistans egentligen för att jag får inte min privata tid med killar som jag vill. killar på badoo, tinder eller på olika socialamedier backar när jag berättar att jag har assistans. Detta är inte okej. jag är som jag är! killar får faktiskt acceptera min situation!  Killar jag chattar med  vågar inte träffa mig bara för att jag har assistans  hur är det om ni har assistans? Det är inte acceptabelt att jag ska behöva öppna upp mig för killar och sedan backar dom ur. det är så fruktansvärt irriterande och jag accepterar inte detta längre! det är lättare för er killar som inte har assistans som kan vara med vem dom vill. Men vi funktionshindrade är också sexuella varelser som alla andra har behov. Alla assistenter har tystnadsplikt så om jag har sex  med killar så får dem inte säga det till någon. Är det så att ni är rädda för att det ska komma ut i samhället, tänker jag? Eller är det  något annat som ni inte vågar att berätta?  

Är de så att ni killar tror att vi inte har någon känsel därnere i underlivet bara för att vi har ett funktionshinder?  jag kan säga till er att jag har det. Jag har lika mycket  lust som vem som helst. Många som är i min situation vill ha sex fast dem är funktionshindrade. Det handlar inte bara om sex utan närhet också som vi människorna inte kan leva utan.  

Jag har haft sex med alla typer av killar och dem har accepterat mig som jag är. våga öppna upp er!!!!!!!!!!!!!!!!!! 

T.ex som jag och min personliga assistent pratar om att det är så olika reaktioner ifrån alla typer av  folk, om hon säger att hon hade sex med sin man igår och dem är icke funktionshindrad så är det ingen som reagerar men om jag säger samma sak så blir det väldiga  mycket reaktioner. Jag blir utanför och ensam för att de flesta tar för givet att funktionshindrade inte har sex och deras reaktion blir oftast så här att dom tittar på mig konstigt och jag känner mig pinsam.tex. Kan du ha sex fastän du sitter i rullstol och då säger ja, det kan jag jag fastän jag sitter i rullstol. Ska vi köra? Då backar dom och säger, det är så konstigt att att ha sex med dig. Men vadå? What the fuck? Och det. känns inte bra för folk har ingen kunskap om funktionshindrade och vad dom kan och inte kan göra, och när dom inte har den kunskapen så skapar det en rädsla för att dom inte vet vad dom ska säga eller göra.  

I Danmark är det vanligt att assistenter får utbildning och kan då hjälpa till utan att aktivt delta medans andra kan ha sex utan assistans fastän assistenten sitter i ett annat rum eller där det som passar dom tex promenerar eller går till affären, biblioteket eller vad som helst.  

När man går ut på krogen så upplever jag det här i texten som jag skriver. 

Perspektiv 1 

Mellan er som kan gå med egna ben och oss sittande i stol är det skillnad, till exempel: 
Angelina ska ha en fest och bjuda 10 vänner. Bara för att hon är populär och snygg kommer alla att tacka ja.  Dom dricker, dansar, har förfest, har intriger och drama på plats.  Och de som vill hänga på utgång, gör det.  Dom åker till stan, dansar i ett gäng, super loss och bara hänger ihop hela natten på nattklubben.  Det blir drama mellan några vänner och dom går hem ledsna och besvikna medan de andra stannar kvar och festar vidare.  Och de blir fulla innan de drar till efterfesten. 
Angelina sitter i soffan och så kommer det 2 snygga fulla killar, och kör öl spel med henne. Angelina blir så full så hon tappar minnet.  Johan, den ena killen, bjuder upp henne och de dansar och börjar kyssas, och han tar hem henne till sig och har en ”one night stand”! Angelina vaknar på morgonen och ringer direkt till hennes kompisar och berättar det hon kommer ihåg. 

Perspektiv 2 

Jag och Matilda är bästa vänner och sitter båda i rullstol.  Jag frågar på Facebook om någon vill komma på fest?  Jag har 10 personer på Facebook som är bjudna, och fem svarade att de kanske vill på fest.  På fredagen så tackade dom nej, så det blev ingen fest. Det är bara Matilda som kommer, och förfest blev det ändå.  Vi dansade och drack och åt snacks, medan assistenten var i personalrummet. 

Matilda och jag skulle ut på stan. Vi duschade, fixa till oss och sminka oss medan vi lyssna på hög musik. Grannen kom upp och sa till oss att sänka volymen tack.  Så musiken blev sänkt. Vi kände oss inte peppade längre, men vi kände ”äsch, vi går ut ändå” för att ha kul och ingen skulle förstöra vår stämning.  Så ut gick vi. 
Folket samhället kollar på oss som om vi är annorlunda, bara för att vi sitter i rullstol, men det är vi inte.  Vi är två unga tjejer som är ute och har kul som alla andra. Jag och min assistent, och Matilda går in på nattklubb och betalar inträde, Matilda hänger av sig ytterkläderna.  Vi kommer in på klubben och bara tittar runt lite, så att allt va lugnt, och det är det. Alla säger hej till oss. 

Vi två rullar in på dansgolvet och dansar loss. De andra dansar också medan assistenten hade koll på mig. Lite senare försöker jag ragga på en kille som verkar trevlig och vi börjar prata några ord tillsammans, vi kramades men inget mer än så.  Jag vill byta telefonnummer, men Pedro sa nej.  Jag blev ledsen och tänkte ”what ever”! 
Jag ville att Pedro och hans kompisar skulle följa med hem på efterfest – jag känner ju mig som alla ungdomar gör. Men assistenten – som är i vår ålder – fick ragg men hon jobbar ju, så de kan inte ragga på assistenten. De frågar om vi två tjejer som är där som har rullstolar, kan prata eller inte????????????? Men hallå eller? Viktoria kan prata, säger assistenten men ändå fattar folk ute på natten ingenting och det är så här alltid med att ha ett hinder… 
Jag och Matilda dansade vidare tills dom stängde nattklubben. Vi gick till ”Dånken” för att äta lite fyllemat och sen hem. 

Så här är det att vara rullstolsbunden.  Jag känner mig så accepterad när jag är på ute bar och klubb. Jag accepterar inte att bli behandlad så som det är idag.  Jag vill bli accepterad och behandlad så som du vill bli behandlad! 

Ingen person är perfekt ! 

Alla har något funktionshinder! 

Ja förstår er alla att det blir jobbigt med assistans men jag är en vanlig tjej med en normal sexlust och det ska inte hindra mig eller någon annan till att ha sex. Allt jag önskar är acceptans och respekt för den tjejen och personen jag är. Man ska inte känna att assistenterna är i vägen för att i slutet av dagen så är det jag som bestämmer hur och när jag vill ha sex. Om jag ber assistenterna att gå till ett annat rum så måste de göra det. Med det sagt så får jag vara ensam med en kille utan assistenten är i samma rum. Jag önskar och vill att killar och tjejer ska våga mer när det kommer till funktionshindrade personer. Jag vill att man ska se bortom funktionhinder och se den personen istället. Jag kan förstå att vissa tycker att det är obehagligt att vara intim med någon vars assistent är i det andra rummet, men jag vill och har som mål att bryta det. Men jag har även full förståelse för någon som verkligen känner sig obekväm i den situationen. Alla är lika värda.  

Dagens ungdomar har mindre förståelse för personer med funktionshinder pga för lite utbildning inom det ämnet. Det är viktigt att man börjar utbilda barn om denna fråga för att sedan när de växer upp och blir vuxna så ska de ha mer förståelse och empati för alla. Alla är olika, ingen är perfekt. Alla har sina egna funktionshinder.  

 

 Jag vet inte hur jag ska börja att skriva det här, det här är värsta pinsam grejen jag vet men det är det naturliga att göra. Jag har tänkt på om att skriva om detta så länge men jag har aldrig vågat för att jag har tänkt hur min familj, släkt och vänner tänker om mig isåfall? Men så i helgen så bestämde jag mig för att jag ska börja skriva om detta på min blogg hur det är att leva med funktionshinder och ha ett sexliv. Funktionshindrade vill också ha ett sexliv, men det kan vara svårt om man alltid har assistans eller bor på ett gruppboende via LSS.  

I Danmark så är dom väldigt öppna med allas rätt till ett aktivt sexliv, där kan man även få hjälp med att arrangera så att det blir möjligt för människor med funktionsnedsättning att ha sex. Det finns exempelvis par där den ena är funktionshindrad och den andra inte och de kan klara sig utan av hjälp av utomstående. Sedan finns det singlar i alla former, som kan ha väldigt svårt att träffa kärlek för att de lever ganska begränsade liv. Det betyder inte att våra behov efter sex och närhet är mindre än för alla andra. Vi med funktionshinder vill ha samma möjligheter till sex.  

I Sverige är det tabu att tänka att man kan ha sex med människor i rullstol. Ofta möts vi av medlidande och bebisspråk istället för att bara köra på.  

Hur ska man lösa detta?  

Gå eller rulla, alla vill knulla. Det är lösningen på livet om alla kunde tänka så.  

Jag har aldrig varit intresserad av sex förutom när jag är tillsammans med någon så är det en annan sak. Inte ens behov av sexleksaker i mitt liv har jag haft men nu har jag faktiskt för första gången i mitt liv köpt en liten vibrator hoM-shop som man kan njuta av... Jag kommer att handla fler leksaker från dom framöver. Det rekommenderar jag alla. Lek mer och var kåt och glad.  Det är ett grundläggande behov för alla personer. One night stands framkommer också hos funktionshindrade men inte lika mycket som man kanske önskar men bara för vissa.  

Okunskapen i skolan om funktionshindrade är ett viktigt ämne och därför behöver man mer utbildning och pedagogik. Därför är det viktigt att personer som läser till lärare lär sig kunskapen om funktionshinder så att de kan lära ut det på rätt sätt. Därefter löser man problematiken i okunskapen om funktionshinder. Detta gäller även vården. Många vårdcentraler och sjukhus är inte anpassade för funktionshindrade även gynmottagningar. Därefter blir det svårare för funktionshindrade att t.ex göra tester för könssjukdomar. Gäller även för abort och gynundersökningar. Det finns många olika hjälpmedel för personer med funktionshinder men man väljer att bortse de bara för att det kostar mer. Och för att det tar mer tid. Detta gäller även sex. Man väljer att bortse sex för funktionshindrade för att det kostar mer pengar och tid. Och ingen vill kämpa för den rätten att vi alla har samma rättigheter.  Vårdpersonalen ska kunna hantera funktionshindrade med respekt och empati och prata om detta mera. Det känns som om vården inte riktigt är utbildad för oss som är funktionshindrade och därefter blir det problem med vår vård. Ibland kan det kännas som om man inte är riktigt förstådd. Det är även viktigt att barnmorskor och läkare inom förlossning utbildar sig mer om funktionshindrade gravida så att deras förlossning går lika bra som andra utan funktionshinder. Det finns hjälpmedel inom sex som t.ex sex leksaker, glidmedel mm. Men det finns inte sex leksaker som är anpassade för funktionshindrade så även där kan man inte dämpa sexlusten. Och vi vill ha ett aktivt sexliv antingen via närkontakt med en annan person eller med hjälpmedel.  

Jag drömmer också om ett Svensson liv med barn och en Volvo. Vägen dit är svår men jag kommer att lyckas. 

Vi rullstolsburna har ofta mycket spänningar och spasmer i ben och kropp och en orgasm eller sex gör kroppen mer avslappnad... vilket skulle göra att vi får betydligt mycket mindre spänningar och spasmer och vissa har till och med upplevt att de inte behöver äta lika mycket mediciner mot detta längre, när de har mer sex istället. Alla familjer borde prata mer funktionshinder och sexualitet.  

danmark fastställdes en lag om att assistenter får vara till hjälp vid sexuella aktiviteter utan att vara involverad utan bara hjälpa till där det behövs. Detta är viktigt för vet att många assistenter inte vet vad dom får göra eller inte göra och var gränserna går. Vill ju inte göra något olagligt och få konsekvenser så en tydlig lagstiftning är ju något som behövs.danmark och sverige tog upp detta med rätten till ett sexliv och funktionshinder vid ungefär samma tidpunkt  och danmark fortsatte att driva detta så det blev en förändring medans sverige står kvar på samma ställe utan att ha kommit fram till något annat mer än att behoven finns därefter är det stopp och ingen förändring sker. 

I Sverige förekommer privata överenskommelser mellan brukare och hjälpare som banar väg för missnöje, skuld, utpressning och övergrepp. 

Det finns inte porrfilmer, tidningar eller socialla medier för oss rullstolsburna så vart ska vi vända oss för att få information kan ju inte fråga någon som inte har funktionsvaration för dom vet inte kan inte heller fråga någon som funktionsvaration  för dom vet inte heller pga dålig information och det finns ingen att vända sig till som har utbildning eller egen erfarenhet som dom vill dela med sig isåfall. Ska det vara så svårt att få till det så att Sverige åtminstånde ligger på samma plats som Danmark. En början kan vara att skicka ut ett frågeformulär till de som har funktionshinder givetvis anonymt men då får vi i alla fall se vad vad hjälpen behövs mest och vad för frågor det finns.. 

Det finns inte heller några vanliga filmer som rullstolsskådisar i dem vanliga filmer som har sex utan det måste vara vanliga människor som har sex. Detta är oacceptabelt för ingen är perfekt.   Alla har något funktionshinder som många inte verkarförstå i hela världen. Det fnnns heller inga realityserier som paradise hotell eller ex on the beach och alla dessa serier wsom ungdomar kollar på finns det inte funktionghindrade med. Sexställingar är inte heller vanligt för att det finns okunnskap i sahälllet och alla är rädda för att fråga hur sex går till när man har funktionsnedsättning. jag kan tillexembellt inte  doggyy eller 69an för att blir svårare för mig att göra dom här ställningar för att jag kan inte stå upp. Alla kan någon sexställning men olika har olika sexställingar för att det finns alla möjliga olika funktionshinder. Sexpartyn för funktionshindrade är inte heller så vanligt utan det är mest  vanliga männisor som har sexparty för att många funktionshindrade vågar inte ta för sig i sexsamhang.. Jagf har varit på ett sexparty med funktionshindrade och det var många som drogr sig undan  när vi pratar om se då det är tabu för funkisar eftersom samhälletsnormer gjort att funktionshindrade  inte kan ha sex på grund av olika anledningar, medans jag viktoria älskade det och det var kul för att prova på olika sexleksaker. Jag  fnittade ihjäl mmig medans dom andra gjorde inte detutan dom var generande av samtalsämnera. Jag skall vara den första bruden i realiltyserierana som är rullstolsburen i tv.  Detta kanske inte gäller för alla funkisar men det är så jag hört  och upplevt.  

Nu är det 2019 om ett dygn, Gå eller rulla alla vill knulla, och gott nytt ligg år!

 

#1 - Anonym

Hej.
Jag är intresserad.
Hör av dej.
Kram

Svar: =
Viktoria Andersson

#2 - Anonym

Hej.
Jag är intresserad.
Hör av dej.
Kram

#3 - Anonym

Hej.
Jag är intresserad.
Hör av dej.
Kram

Svar: ??
Viktoria Andersson